Sådan forelskede jeg mig i Fiji på fem dage!

Denne artikel er en personlig beretning af forfatteren bag.

Det var kærlighed ved første blik, da de Fijianske bountyøer og jeg mødtes for første gang. Det var som om, at vi forstod hinanden fra starten og det var gensidig kærlighed. Jeg plaskede, lettere forfjamsket, vand på den tørre sandstrand, og blev samtidig forkælet med skyfri himmel og en lækker tan. Jeg har aldrig været god til langdistanceforhold, så én ting er sikkert. Jeg skal tilbage til Fiji en dag.

Efter 14 dages roadtripping i New Zealand, var det tid til et sceneskift på min store jordomrejse. På dette tidspunkt havde jeg brug for at opleve stranden. Og jeg mener ikke som i 'Nå, det var da en fin strand'. Nej. Jeg havde brug for noget der kunne give mig en ekstraordinær oplevelse. En strand, der kunne sparke benene væk under mig, og give mig mulighed for at lande i det bløde sand. Så jeg tog til Fiji!

En velkomstkommitée sendt fra guderne

Hverken min rejsemakker eller jeg selv vidste helt, hvad vi skulle forvente, da vi landede i Nadi International Airport på Fijis hovedø, Viti Levu. Uden at hævde, at vi er mere velinformerede end et gennemsnitligt menneske, vidste vi på forhånd, at Fijianere havde ry for at være utrolig glade og gæstfri. Men vi havde ikke i vores vildeste fantasi forudset, at denne storsmilende fantastiske kvartet ville tage imod os besøgende i lufthavnen til lyden af Fijianske melodier opført på både guitar og det himmelske instrument, ukulele.

Ankomst i Nadi LufthavnDet var svært ikke at finde det store smil frem, og baseret på det klappende publikum, tror jeg nok, at de fleste var enige om, at eventyret på Fiji var begyndt på en ret god måde.

Et besøg på Eds fortryllende bar

Efter en hurtig shuttletransfer til selve Nadi by og et meget effektivt check-in på vores hostel, bevægede vi os ud på en vandretur i området. Snakken faldt hurtigt på lokale læskedrikke, nærmere betegnet lokal øl, og før vi vidste af det, befandt vi os i hver sin barstol på en lille hyggelig bar. Det var dog ikke hvilken som helst bar. Nej, der var tale om Ed's bar, som med sit rød-blå lysshow på magisk vis hev os ind fra gaden, og tryllebandt os i barstolens sæde indtil næste morgen. Ed's Bar var faktisk den eneste bar, vi besøgte på vores ophold i Nadi. Vi skammer os stadig den dag i dag.

Solnedgangen over Nadi i Fiji
Den smukke solnedgang i Nadi, som vi blot sporadisk fik set, fordi vi sad i en bar hele aftenen.

Vi drog hjemad mod vores hostel klokken 4 om morgenen, da vi skulle med båden klokken halv ni fra Port Denarau. Det var måske ikke den snedigste manøvre at blive i en bar indtil klokken 4 om morgenen, men hey, vi havde det sjovt, og det er jo dét, som det handler om.

Bula! - og de fantastisk smukke øer i Fiji

Jeg er stadig ikke sikker på, hvordan det kunne lade sig gøre, men på mirakuløs vis fik jeg sat alarmen på min telefon aftenen forinden. Så efter det obligatoriske snooze klokken 7 om morgenen, fik vi pakket vores backpacks og sat kursen mod Port Denarau, som vi ramte efter ca. 20 minutters kørsel. Det hér var vores port til alle de fantastiske øer, som vi havde drømt om i et pænt stykke tid. Nu var det tid til ø-hopping i Fiji!

Ø-hop i Fiji
Vores transportmiddel til vands mens vi ø-hoppede i Fiji.

Forinden havde vi booket et Bula Pass, der fungerede som et forudbetalt kort, der gav adgang til alle vores transfers mellem øerne i de næste fem dage. Der er 20 øer i Yasawa ø-kæden, hvoraf 13 tilbyder overnatning, og mange af øerne har blot et enkelt resort. Og lad mig være helt ærlig. Overnatning er en ting, du gerne vil have styr på i god tid. Det er faktisk meget simpelt; Hvis ikke du har forudbooket overnatningen på en hvilken som helst ø, så kommer du ikke af båden. Man kan heldigvis booke ombord på båden, hvis man, modsat mig, ikke er den store planlægger. I så fald må man dog så affinde sig med, at der kan være fuldt hus på nogle af øerne.

Vi havde (naturligvis) forudbestilt overnatning på vores første stop, Beachcomber Island, der faktisk i øvrigt er en del af Mamanuca-øerne. Og hvis du er typen, der ikke tror på magi, så har du endnu ikke været i Fiji endnu. Øen var perfekt. Lille, med en fantastisk hvid strand og omringet af krystalklart vand. Og så var der liv og glade dage med en masse unge mennesker!

Besøg Beachcomber Island på dit ø-hop
Beachcomber Island da vi nærmede os med båden!

Igen fik vi en overdådig modtagelse med musik og et højt "BULA", da vi ankom til øen. Det er åbenbart sådan, man gør på Fiji. Og det er virkelig umuligt ikke at føle sig som den vigtigste person i verden, når man går i land på en ny ø.

Beachcomber Island - party, sleep, eat, relax. Repeat.

Det var kærlighed ved første blik, da vi hoppede af båden på Beachcomber Island. Helt hvide sandstrande, smukt krystalklart vand og den vildeste blå himmel. Photoshop kunne ikke have gjort noget for at forbedre det indtryk vi stod med.

Beachcomber er desuden kendt som værende fest-øen på dette ø-hop, og ganske kort: Øen skuffer ikke. De to nætter vi var på øen bød på flere sjove aktiviteter, heriblandt det legendariske og intense krabberæs. Et ræs hvor jeg tabte 3 drinks til min ven. Damn you, krabbe nummer 7!

Krabberæs i Fiji
Krabberæset er både intenst og prestigefyldt - og krabberne ved det!

Da vi hang ud med tang-rastaer og drak muddervand

Efter Beachcomber Island satte vi kursen mod den lidt større og mere kuperede Kuata Island. En ø der skulle vise sig at byde på et par spændende lokale traditioner.

Da vi havde smidt vore bagage på øens eneste resort, beslulttede vi os for at udforske øen til fods. Efter et kort, men stejlt, hike til toppen af øen, fik vi den vildeste udsigt over både Stillehavet og de omkringliggende øer. #lifegoals siger jeg bare!

Tag på ø-hop i Fiji
Fiji er simpelthen så smuk fra oven!

Tilbage på strande mødte vi nedenstående to rastafari-look-a-like gutter, som vi ved første øjekast troede samlede tang for underholdningens skyld. Det viser sig dog, at Fiji åbenbart har en temmelig omfattende havtangs-industri, hvor man især eksporterer meget tang til Asien. Uden at være havbiolog, lyder forklaringen, at Fijis røde havtang indeholder masser vitaminer og antioxidanter, hvilket åbenbart kan bidrage i kampen mod HIV og andre forfærdelige sygdomme. Sådan, Fiji!

Havtang fra Fiji hjælper i kampen mod sygdommeSamme dag havde vi planlagt en udflugt også, og blot en kort sejltur senere ankom vi til Waya Island, hvor vi skulle besøge en lille lokal landsby. Efter et kort trek på noget, der aldrig har været en rigtig sti stod vi i den lille lokale landsby, Yalobi Village. Her havde landsbyens befolkning arrangeret en traditionel Fijiansk Kava-ceremoni. Vi fulgte de obligatoriske ritualer både før og efter vi drak, hvad der bedst kan beskrives som muddervand.

Drinking Kava in Fiji
Sådan ser den lokale delikatesse ud...

Smager det overhovedet godt, tænker du nok? Nej, jeg foretrækker en kold fadøl 10 ud af 10 gange, men du er altid nødt til at give de lokale skikke et forsøg.

2 dage i et afsides paradis!

Vores sidste to dage med vores Bula Pass bragte os til Yasawa Island - hovedøen længst væk i kæden. Vi havde booket to nætter på et resort, og på forhånd besluttet os for, at vi ville forsøge at finde det mest afsides spot vi kunne. Yasawa Island har generelt færre turister end de øer, der ligger tætter på Viti Levu, og derfor er sandsynligheden for at finde dit helt eget private spot ret gode.

Sejl i Kajak i Yasawa Islands i FijiTag ud og sejl kajak i det krystalklare vand, der omringer de smukke Fijianske øer.

Vi tog ud og sejlede kajak op langs kysten, og fandt hurtigt flere øde strande på øen. Så hvis du er på jagt efter dit eget lille private stykke paradisstrand, burde disse nordlige øer i Yasawa-kæde i Fiji være øverst på din liste! Det var fuldkommen surrealistisk at sidde på en totalt øde strand med kridhvidt sand og et krystalklart hav, der bare inviterede til, at man hoppede i vandet. Hvis jeg havde være mere  af en handyman og selvforsyner, så havde jeg sagt 'fuck det' og var blevet på øen for altid. Og det var lige præcis derfor vi inkluderede Fiji i vores store jordomrejse. Og vi blev på ingen måde skuffede.

Øde strande på FijI!Find dit helt eget private spot i paradis!

Da vi kom tilbage til vores resort, tog vi med på en eftermiddagssnorkeltur, hvor vi pludselig befandt os mellem 1,5 meter lange revhajer. Selv om nogle af hajerne var en anelse for nysgerrige, var vi aldrig rigtig nervøse. Men hvis jeg skal være helt ærlig, så havde jeg aldrig forestillet mig på forhånd, at jeg ville svømme rundt i Stillehavet omringet af 3 revhajer, og ikke være den mindste smule nervøs. Det var en ret fed oplevelse.

Svøm med revhajer i Fiji
Halløjsa - En revhaj i Fiji

Tilbage til virkeligheden

Fem fantastiske dage var overstået, og før vi fik set os om, var vi tilbage på Viti Levu for en kort bemærkning, inden vi boardede flyet, der skulle tage os til Australien, hvor vores store eventyr op langs Østkysten ventede. I virkeligheden var fem dages ø-hop for lidt, og set i bagklogskabens klare lys, skulle vi have brugt mindst dobbelt så lang tid, men det må blive næste gang.

Fiji, jeg kommer til at savne de vanvittige steder, du viste mig - og jeg lover dig, at jeg snart er tilbage!

Vil du have dit eget bounty-eventyr i Fiji?