Min rejse til Madagaskar og til lemurland

KILROYs rejsekonsulent Maj er netop hjemvendt fra en rejse til Madagaskar. Læs alt om hendes fantastiske oplevelser her.

Netop hjemvendt fra en fantastisk rejse på Madagaskar - må jeg simpelthen bare fortælle alle om, hvilken fed tur det var. Aldrig nogensinde har jeg været et sted med så få turister, så flot natur, så rigt et dyreliv og så glade mennesker! Vi rejste 10 mand afsted fra Danmark mod Antananarivo - hovedstaden på Madagaskar. Her startede vi ud et skønt sted i udkanten af byen og vendte tilbage hertil nogle gange i løbet af turen. Madagaskars veje er ikke ligesom herhjemme erfarede vi hurtigt - så en simpel tur på 100 KM tager let 4 timer. Der er små, søde, nysgerrige børn langs vejen overalt og vi stoppede op mange gange for at hilse på. Her bliver man mødt af oprigtig venlighed og meget nysgerrige folk som elsker at blive taget billeder af og ikke mindst at få lov til at se sig selv i kameraet bagefter.

Flodturen på Madagascar

Alt tager tid på Madagaskar og deres udtryk Mora Mora, som betyder "slowly slowly" bliver flittigt brugt! Vi skulle afsted på en 3 dages kanotur på Tsiribina River og det tog os et par dages kørsel fra hovedstaden inden vi var der. Vi skulle afsted i nogle smalle træ kanoer med en padler i front og bagerst - det var ren afslapning i 3 dage, hvor vi ligeså stille blev sejlet op ad floden. Her er et helt fantastisk dyreliv og vi så både lemurer, kamæleoner, sjældne fugle og endda krokodiller i løbet af dagene. Vi stoppede op for nætterne på store sandbanker og sov i vores medbragte telte. Vi var så langt fra byerne og helt uden lys andet end hvad vores bål lyste op - vi fik mad tilberedt over bål og fortalte røver historier under en helt fantastisk stjernefyldt himmel. Vi sejlede forbi det mest fantastiske vandfald, hvor vi stoppede op og badede i nogle timer - vi så ikke én eneste anden turist og følte at vi var de eneste mennesker i verden. Da vi nåede til vejs ende af floden, spiste vi frokost hos nogle virkeligt søde lokale - en af kvinderne spottede mit lange lyse hår og blev enig med sig selv om at det da skulle flettes - til stor opmærksomhed og morskab fra de lokale. Vi blev kørt afsted i vogne trukket af lokale Zebuer, deres svar på køer til nærmeste landsby inden turen gik videre mod kysten.

Tsingy de Bemaraha National Park

Turen hertil var helt vildt lang - aldrig nogensinde har jeg mødt så dårlige veje med så store huller - men det er jo også noget af charmen. Heldigvis klarede vores store biler turen uden problemer og efter en rejse på næsten 10 timer kom vi endelig frem til Bekopaka - udgangspunktet til Tsingy Nationalparken. Der er både small Tsingy og big Tsingy. Begge steder er et kæmpe område og et vildt naturfænomen. Det er en "sten skov" med vilde sten formationer som i sin tid har ligget helt under vand - de forstenede koraller var også et tegn herpå. Vi blev udstyret med klatreudstyr og vandrede rundt over stok og sten. Det var helt vildt fedt at klatre rundt her og udsigten fra de få viewpoints der var, var helt enormt fed! Igen må jeg bare sige at det er super fedt ikke at møde andre turister - til trods for at dette sted er et af Madagaskars must sees, havde de hverken en turistinformation, et billetsalg, en souvenir shop eller en kiosk med snacks!

madagascar_bridge_520

Avenue de Baobab

Næste stop på denne fantastiske tur var Morondava - en lille hyggelig kystby en dags kørsel fra Bekopaka. Et af højdepunkterne heromkring og noget af det jeg virkeligt havde glædet mig til, var synet af de helt enorme baobab træer. Her er der en hel "gade" med disse træer overalt - det er blevet et af varetegnene for Madagaskar. Vi kom lige i rette tid, ca. et kvarter inden solen gik ned og det passede helt perfekt med at vi lige netop fik taget nogle super billeder i det flotteste aftenlys. Morondava gik med afslapning og en enkelt bytur hvor vi fik fejret 3 fødselsdage vi havde haft de seneste par dage - det var ret sjovt at opleve et diskotek her og der kom meget gang i den i løbet af natten.

Mountainbike i højlandet

Vi fløj tilbage til Antananarivo og efter et par dage i hovedstaden var vi igen på farten. Vi besøgte 2 helt fantastiske børnehjem, hvor vi hver især forelskede os i hvert vores lille søde Madagaskar barn, som bare ikke ville give slip. Så mange smil til trods for at de ingenting har var helt utroligt at se - vi havde lyst til at tage dem alle sammen med hjem! Efter børnehjemsbesøgene cyklede vi derud af på vores mountainbikes. Alle de lokale stod med store øjne og åbne munde - tror ikke det er ofte de ser 10 unge, hvide danskere på cykeltur ude på landet. Men det var helt vildt sjovt og det er altid fedt at se et land fra cyklen - her kommer man rigtigt tæt på og oplever alt på en anden måde end fra en bil. Vi sov i telt ude på landet og fik grillet, frisk fanget kylling til aftensmad! Vi besøgte en nærliggende landsby morgenen efter, vi kom indenfor hos en lokal meget gammel kvinde og så hvordan de levede - virkeligt en oplevelse at se og utroligt så gæstfrie befolkningen er. Vi har alle lært nogle simple Malagasy ord og det bringer smilene frem når vi siger Salama f.eks. der betyder hej.

Vi mødte lemurer - finally!

Lemurer findes bare i alle mulige afskygninger - helt fra verdens mindste "mouse lemur" der kun ca. er 25 cm i alt og er mest aktiv om natten til verdens største lemur, der mest af alt ligner en mini panda i forklædning! Vi tog til Andasibe Nationalpark for at spotte de søde kræ - og hold da fast hvor vi fik set lemurer for alle pengene! Vi var både ude på en "night walk" med lommelygter og skumle lyde og også dagen efter ved højlys dag. Mange af lemurerne er mest aktive om natten, men er samtidig også lidt svære at spotte - så det var godt vi havde nogle regnskovs eksperter med, der kunne udpege de små søde dyr! Dog kom højdepunktet på dags turen, hvor vi skulle prøve at spotte den største lemur, der findes - Indri Indrien. Vi vidste at den var stor, sort og hvid som en panda og udstyret med verdens vildeste hyl! Der gik ikke lang tid før guiden havde fundet en Indri familie som vi kunne betragte springe rundt i trætoppene imens de ledte efter spiselige blade. De er helt enormt flotte og virkeligt sjove at se på - på en måde ligner de gamle, kloge mænd med hår strittende ud af øerne og på den anden side ligner de en formindsket panda på jagt efter mad! Vi var så heldige at se dem springe helt ned på jorden lige foran os - til trods for at dette kun sker 1-2 gange om måneden i få minutter af gangen. Deres mave er indrettet så smart at de engang imellem har brug for at neutralisere maven og det har de fundet ud af at de kan gøre ved at spise en klump jord i ny og næ - og det gjorde de lige da vi var der. Total fedt med dem på så tæt hold.

madagascar_collage_520

Min allersidste dag sluttede af med lemurer, der sprang rundt på ryggen af mig. Vi var ovre på en lille ø hvor det vrimlede med halv tamme lemurer, der blev fodret med små bananer og elskede opmærksomhed. De kravlede rundt på os allesammen og kunne ret godt lide at blive kælet med - de var virkeligt store og helt vildt bløde. I starten var det lidt vildt med sådan et dyr på ryggen - men til sidst ville jeg slet ikke med hjem derfra da de var alt for søde. Sådan et kæledyr ville jeg gerne have herhjemme! Turen sluttede dsv. her for mit vedkommende og sikke en kæmpe oplevelse det har været - denne tur til Madagaskar har været min bedste rejse nogensinde og jeg skal helt sikkert tilbage hertil en gang igen.

Jeg vil klart anbefale dig at rejse til Madagascar, og jeg håber, at jeg kan hjælpe dig med at komme af sted.

Læs mere om Madagascar her!
Rejseinspiration
Skal vi hjælpe dig med rejsen til Madagascar?